حدگذاری ارزی برای وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و بهداشت

باتوجه به اینکه سال گذشته ارز تخصیص یافته برای ثبت سفارش واردات به برخی وزارتخانه ها بیشتر از میزان تعیین شده بود، وزیر اقتصاد اعلام کرده که در سال جدید از منظر کنترل تقاضای ارز در ثبت سفارش، برای وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و بهداشت، حدگذاری خواهد شد.

به گزارش هانسی، احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – روز گذشته درباره مدیریت مصارف ارزی در سال جاری گفت: سال قبل بانک مرکزی میزان ارز بیشتری نسبت به سال 1401 تجهیز کرد و باوجود فشارها و کاهش قیمت کالاهای صادرات پتروشیمی میزان ارز پرداختی در سال قبل بیشتر بود. در سال جدید هم از منظر کنترل تقاضای ارز در ثبت سفارش برای وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و بهداشت، حدگذاری خواهد شد و مشوق هایی برای ایجاد انگیزه بیشتر صادرکنندگان جهت انتقال ارز اجرا می شود که جزییات آن را رییس کل و نمایندگان بانک مرکزی اعلام می کنند.

اشاره وزیر اقتصاد به تخصیص ارز به وزارتخانه هایی است که در سال گذشته در مقایسه با 1401، ارز بیشتری دریافت کردند.

چند روز پیش داوود منظور – رییس سازمان برنامه و بودجه- با اشاره به گزارش ارایه شده از سوی رییس کل بانک مرکزی درخصوص تامین ارز سال 1402 بیان کرد که بر اساس این گزارش میزان تخصیص ارز در سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای نسبت به 1401 داشته و بیشترین میزان تخصیص ارز درباره خودرو و قطعات آن بوده است.

افزایش 26 درصدی ارز واردات دارو

بانک مرکزی اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال 1401، سه میلیارد و 400 میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای امسال تا به امروز به بیش از چهار میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است.

درواقع به گفته این بانک، تامین ارز بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با 1401، با رشد 26 درصدی مواجه بوده است.

همچنین محمدرضا فرزین دی ماه 1402 درباره تخصیص ارز به وزارت صمت بیان کرد که از ابتدای سال تا پنجم دی ماه بالغ بر 31 میلیارد و 402 میلیون دلار ارز به وزارت صمت داده شده است که نسبت به 1401 پنج درصد افزایش یافته است. به حوزه خودرو و قطعات پنج میلیارد و 406 میلیون دلار تاکنون ارز تخصیص داده شده که نسبت به 1401 هشت درصد افزایش یافته است.

طبق گفته رییس کل بانک مرکزی در سال گذشته، در ابتدای سال قرار بود 29.5 میلیارد دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود اما برای اینکه که کشور با مشکل مواجه نشود تا این لحظه 31 میلیارد و 402 میلیون دلار به وزارت صمت ارز تخصیص داده شده است و بر اساس توافق با وزارت صمت تا سقف 42 میلیارد دلار به این وزارتخانه ارز تخصیص می یابد تا بخش تولید کشور با مشکل مواجه نشود. 

اشاره فرزین به تذکر نمایندگان مجلس بوده که تاکید داشتند تخصیص ارز به وزارتخانه ها باید بر اساس منابع ارزی کشور صورت گیرد.

به گفته او، در بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز تلاش بر این است که تمام ارز براساس نیاز هر بخش تخصیص پیدا کند.

البته امسال طبق آنچه درخصوص برنامه های مربوط به مدیریت مصارف ارزی اعلام شده، سعی می شود به میزان تعیین شده ارز اختصاص یابد و مشوق هایی برای ایجاد انگیزه بیشتر صادرکنندگان جهت انتقال ارز اجرا شود.

پایان خبر هانسی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حدگذاری ارزی برای وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و بهداشت" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حدگذاری ارزی برای وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و بهداشت"، کلیک کنید.