چطور کودک را با آیین انتخابات آشنا کنیم؟

ایرانی ها همیشه مردمی سیاسی بوده اند که از سنین کم خواسته یا ناخواسته اطلاعات سیاسی کسب کرده اند ریشهٔ این موضوع را می توان در باورهای والدین جست وجو کرد.

به گزارش هانسی، به نقل از فارس، یکی از آیین های مهم ملی که روح وطن دوستی را در انسان پرورش می دهد، شرکت در انتخابات است. اگر این آیین را با همراهی کودکان به جای آوریم و کودکانمان را در این نقش آفرینی حیاتی سیاسی شریک کنیم، از همان سنین پایین بذر عشق به وطن را در وجودشان کاشته ایم. پس این فرصت را از دست ندهیم. در ادامه چند پیشنهاد ساده به این منظور مطرح می کنیم.

با کودک از مفهوم و دلیل رای دادن حرف بزنید

به زبان ساده برای فرزندتان بگویید چرا رای می دهید و اصلاً «رای» یعنی چه. برایش بگویید این حق ماست که برای کشورمان و آینده مان با توجه به مسایل و ویژگی هایی که برایمان مهم است، تصمیم بگیریم و کسانی را انتخاب کنیم که هم فکرمان هستند. به او توضیح دهید که هر انسان دوراندیشی که به آیندهٔ خودش و فرزندانش علاقه مند باشد، از این حق مسلم خود استفاده می کند.

برای کودک از «وطن» بگویید

از فرصت رسیدن تا شعبهٔ رای گیری استفاده کنید و چند جمله ای دربارهٔ وطن دوستی و عرق به وطن با فرزندتان حرف بزنید.
برایش تحلیل کنید، چون وطن مان را دوست داریم و سرنوشتش برایمان مهم است، رای می دهیم و این ما هستیم که انتخاب می کنیم کشورمان در چه مسیری پیش رود و چه آینده ای برایش رقم بخورد؛ و این یعنی تاثیرگذاری مستقیم ما در سرنوشت کشورمان.

بچه ها را در رای دادن شریک کنید

شنیدن کی بود مانند دیدن و حتی انجام دادن؟! همهٔ حرف هایی که دربارهٔ انتخابات برای کودک می زنید یک طرف؛ بردنش پای صندوق رای و نشان دادن فرآیند رای گیری به او، یک طرف. هرچند با همین دو کار بیشتر راه را رفته اید. چون حس مهم بودن و مخاطب قرار گرفتن در چنین موضوع مهمی را در او برانگیخته اید.
اما کار را با شریک کردن کودک در آیین رای دادن تمام کنید. اجازه دهید او خودش را بخشی از این کار مهم ببیند تا حس خوبش کامل شود.

کارهایی که در رای دادن می توان به بچه ها سپرد

کودک می تواند در حضور خودتان شناسنامه یا کارت شناسایی شما را به مسیول مربوطه تحویل بدهد و بعد از پایان فرآیند رای گیری، از او تحویل بگیرد. وقتی اسامی را نوشتید، می توانید برگه را به فرزندتان بدهید تا در صندوق بیندازد. اگر فرزندتان نوجوان است و دست خط خوانایی دارد، حتی می توانید نوشتن اسامی نامزدها را هم به او بسپارید؛ البته از روی فهرستی که خودتان تهیه کرده و به او داده اید.

بعد از اینکه رای را به صندوق انداختید، با نشان دادن انگشت جوهری تان با هم عکس یادگاری بگیرید. اگر بدانید چه خاطرهٔ ماندگاری از دوران کودکی و نوجوانی می شود!

برای کودک از فرآیند انتخابات بگویید

قرار گرفتن در محیط انتخابات و مشخصاً موقعی که رای می دهید بهترین فرصت است که برای فرزندتان از آداب رای دادن و حتی آداب انتخاب نامزدها بگویید. به زبان ساده برایش توضیح دهید که افراد را چطور انتخاب کرده اید و برای انتخاب آنها چه ویژگی هایی را در نظر داشته اید.
بعد تعریف کنید که وقتی زمان رای گیری تمام می شود، چه اتفاقی می افتد و رای ها چگونه شمارش می شوند. خوب است که کودک اطلاعات ساده و مختصری از فرآیند رای گیری و انتخابات در گوشهٔ ذهن خود داشته باشد.

آداب رای دادن را فراموش نکنید
از زاویهٔ آداب و اعتقادات هم نکاتی را به فرزندتان گوشزد کنید. مثلاً برایش بگویید با وضو پای صندوق رای می رویم، قبل از نوشتن اسامی و موقع انداختن رای به صندوق «بسم الله» می گوییم و نیت می کنیم که برای رضای خدا، شادی روح شهدای وطن و کمک به پیشرفت کشورمان رای می دهیم.

خاطرات انتخاباتی برای کودک تعریف کنید

بچه ها عاشق قصه شنیدن هستند. خاطره هم نوعی قصه است. برای فرزندتان از خاطرات انتخابات و رای دادن و مداومت چندساله تان بر این آیین ملی بگویید.شاید وقتی شما هم کودک بودید، امر خطیر انداختن برگهٔ رای پدر یا مادرتان به صندوق بر عهدهٔ شما بوده باشد. دانستن همین نکته و اینکه او دارد کاری را انجام می دهد که شما هم در کودکی انجام داده اید، می تواند برای کودک جذاب باشد. شاید یک دوره برای رای دادن، سفر یا میهمانی تان را به تعویق انداخته باشید.
ذکر این خاطرات برای کودک، در جا انداختن اهمیت شرکت در انتخابات بسیار موثر است.

پایان خبر هانسی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چطور کودک را با آیین انتخابات آشنا کنیم؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چطور کودک را با آیین انتخابات آشنا کنیم؟"، کلیک کنید.