خبر بد برای اصفهانی ها

خبر بد برای اصفهانی ها

ثبت ۲۳ روز ناسالم در اصفهان از ابتدای سال تاکنون

آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: خیزش کانون‌های گردوغبار و فرسایش بادی درون و برون‌استانی ناشی از وزش تندباد شب گذشته از مناطق شمال، شرق و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان سبب تداوم کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید تا ۲ کیلومتر شده است.

وی افزود: گردوغبار در مناطق شرقی، شمالی و شهرستان‌های مرکزی استان تا آخر هفته ماندگار است.

شیشه‌فروش با اشاره به استقرار الگوی گرم تابستانی با افزایش یک تا ۲ درجه‌ای دمای کمینه‌های صبح نسبت به نرمال بیان کرد: بعدازظهر امروز کارگروه اضطرار شرایط آلودگی هوا تشکیل شد.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: شدت گردوغبار نیمه اول روز سه‌شنبه و عصر چهارشنبه و پنجشنبه پیش‌بینی شده است.
 
 وی ادامه داد: باتوجه‌به قرارگرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت بسیار ناسالم مجدد تأکید می‌شود هر اقدامی که منجر به تشدید گردوخاک و آلاینده‌ها از جمله فعالیت‌های خاک‌ورزی و خاک‌برداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل‌ونقل خاک و گچ ممنوع است.
 
شیشه‌فروش با اشاره به کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط‌زیست و همکاری اداره صمت گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گردوخاک بخصوص افراد آسیب‌پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضاهای باز در شرایط گردوخاک، رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس‌راه تأکید می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: کمیته اضطرار شرایط گردوغبار به صورت ۲۴ ساعته نسبت به رصد و پایش شرایط ایجاد شده  با صدور اطلاعیه‌ها، پایش کانون‌های فرسایش بادی و اعمال محدودیت‌ها اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط‌زیست ۱۱ روز ناسالم و بر اساس محاسبه شاخص ازن در ایستگاه‌های شهرداری ۲۳ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده و ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون در شهرستان‌های خور و بیابانک نایین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی مطالعه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی  شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: اصفهان با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گردوخاک می‌شود.

شیشه‌فروش گفت: وزارت نیرو باید در جهت تأمین حقابه‌های زیست‌محیطی کشاورزی و فضای سبز زاینده‌رود اقدام و ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه تالاب گاوخونی  که مطالعه شده است را به استان تخصیص دهد و نیز در راستای احیای زاینده‌رود و جریان دایمی آن و پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب در بالادست حوضه و جلوگیری از بارگذاری‌های خارج از مصوبات شورای‌عالی آب و تسریع در تکمیل طرح‌های تأمین آب در حوضه زاینده‌رود اقدام کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خبر بد برای اصفهانی ها" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خبر بد برای اصفهانی ها"، کلیک کنید.