دانشگاه شهرکرد پذیرای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فرش با گرایش طراحی شد

دانشگاه شهرکرد پذیرای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فرش با گرایش طراحی شد

به گزارش خبرگزاری هانسی چهارمحال وبختیاری ،فرش یکی از مهم ترین و کاربردی ترین هنرهای صناعی و سنتی ایران به شمار می رود که به خوبی با فرهنگ بومی و دینی ایران عجین شده است؛ علاوه بر اینکه یکی از بهترین ابزارها برای انتقال فرهنگ ایرانی به سایر نقاط جهان است، در بعد اقتصادی نیز علاوه بر اشتغال زایی و تامین نیاز داخل، صادراتش به کشورهای دیگر در بهبود اقتصاد، تاثیر بسیار مثبتی دارد.

دکتر یاسر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکردگفت: دانشگاه شهرکرد از مهرماه سال 1403 پذیرای دانشجویان این رشته با ظرفیت 10 نفر خواهد بود و در حال حاضر کارشناسی ارشد فرش گرایش طراحی فقط در دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز دایر می باشد.

وی تصریح کرد: استان چهارمحال و بختیاری با تنوع فرهنگی و هنری خود یکی از مناطق باسابقه در زمینه تولید فرش به خصوص در حیطه سبک روستایی و عشایری در کشور است که تولیداتش به لحاظ مرغوبیت و تنوع طرح، نقش و رنگ، معروفیت بین المللی دارد.

دکتر افسانه قانی، دانشیار گروه فرش دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه فرش از دیرباز در استان چهارمحال و بختیاری سرآمد بوده است گفت: رشته فرش به لحاظ درآمدزایی، ارزش افزوده و مصادیق هنری پس از کشاورزی و دامپروری حرف های زیادی برای گفتن دارد؛ در دنیای پیچیده امروزه تجارت، برای موفق تر بودن در حوزه این هنر- صنعت، نیاز به متخصصان و کارشناسانی آشنا به مبانی نظری و عملی فرش وجود دارد که رشته دانشگاهی فرش می تواند به خوبی چنین افرادی را برای کشور تربیت کند.

دکتر قانی ادامه داد: با یک دوره آموزشی کوتاه مدت (مقطع کارشناسی) نمی توان نیاز حوزه شغلی موردنظر را مرتفع نمود لذا آموزش برنامه ریزان ارشد برای تولید، تجارت و صادرات فرش و ایجاد تنوع و ابداع لازم در طراحی فرش در مقطع کارشناسی ارشد می تواند این اهداف را پوشش دهد.

به گفته وی : دوره کارشناسی ارشد فرش با گرایش طراحی یکی از دوره های آموزش عالی است که فارغ التحصیلان آن خواهند توانست در حوزه های مختلف فرش سطح علمی و عملی (مدرس، پژوهشگر، طراح، تولیدکننده و صادرکننده) در مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی مربوطه فعالیت نمایند و یا به عنوان متخصص فرش در سازمان های ذیربط در بخش های دولتی، تعاونی های فرش و خصوصی در سطوح ملی، استانی و در داخل و خارج از کشور به برنامه ریزی، هدایت، مدیریت و ساماندهی در جهت اعتلای فرش ایران بپردازند.

گفتنی است ، دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان/ دانشگاه شهرکرد از سال 1380 تاکنون پذیرای دانشجویان رشته فرش با گرایش های طراحی، مرمت و بافت و رنگرزی از سراسر کشور بوده است که اساتید برجسته مدعو کشوری و کادر هیات علمی وظیفه تعلیم را به عهده داشته اند و خروجی این آموزش ها کسب مقام های اول تا سوم المپیادهای کشوری، جشنواره های بین المللی و ملی، پذیرفته شدن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و حضور در بازار کار بوده است. با توجه به این سبقه، برنامه ریزی های لازم برای تحصیلات تکمیلی این رشته نیز انجام شد.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دانشگاه شهرکرد پذیرای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فرش با گرایش طراحی شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دانشگاه شهرکرد پذیرای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فرش با گرایش طراحی شد"، کلیک کنید.