شایعه بازگشت دانشجوی متخلف اخلاقی به دانشگاه با ۸۰ شاکی دختر تکذیب شد/ فعالان سیاسی به عنوان روسای دانشگاهها انتخاب نمیشوند
وزیر علوم در برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت روز دانشجو:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شایعات بازگشت یک دانشجوی اخراجی با تخلفات اخلاقی و ۸۰ شاکی دختر به دانشگاه تهران واکنش نشان داد و گفت: تاکنون هیچ اطلاعاتی از این موضوع به دست ما نرسیده است. از مسئولان مربوطه خواستهام این موضوع را بهصورت دقیق بررسی کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری هانسی، حسین سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امشب (پنجشنبه، ۱۵ آذر ۱۴۰۳) در برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت روز دانشجو (۱۶ آذر) ضمن تبریک روز دانشجو و تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: سعی می کنم عالی ترین خدمتگزار باشم، در نهاد علم نمی توان کسی را عالی ترین دانست.
وی افزود: آذر، ماه دانشگاه است و در تقویم این ماه روز بسیج، روز دانشگاه و روز وحدت حوزه و دانشگاه درج شده است. دانشجویان باید به پیشینه روز دانشجو توجه کنند و بدانند دلیل آن مطالبه استقلال و آزادی بود.
سیمایی بیان کرد: فضای دانشگاه را از باید امید، نشاط و اعتماد مطلوب ارزیابی نمی کنم و دانشجو در وضعیت روحی خوبی به سر نمی برد، دلایل متفاوتی دارد و احساس می کنند در جامعه اثربخشی کمی دارند و نسبت به آینده اشتغال نگران هستند و اگر شرایط تداوم یابد برای آینده ایران اصلا خوب نیست.
وزیر علوم گفت: در کتابی علت توسعه را شادکامی و برگشت امید و نشاط به دانشگاه عنوان کرده اند و در ۱۰۰ روز فعالیتم در تلاش بودم تا به دانشجو بفهمانم به آنها اعتماد داریم و صدایشان را شنیده ایم که امید نسبی ایجاد شده و سعی کرده ایم با نشست و برخاست با تشکل های مختلف دانشجویی اعتماد سازی کنیم.
دانشگاه باید امن باشد، اما امنیتی نباشد
وی افزود: معتقد هستم دانشگاه باید امن باشد، اما امنیتی نباشد که این دو با هم تفاوت زیادی دارند. در دهه ۲۰ نو اندیشه دینی از دانشگاه آغاز و در نهضت نفت و انقلاب اسلامی دانشجویان در صحنه بودند و بیشترین قشری که با رهبران نهضت در ارتباط بودند قشر دانشگاهی بوده است که شهیدمطهری را می توان مثال زد.
باید با دید اعتماد به دانشگاه نگاه کرد
وزیر علوم تاکید کرد: باید با دید اعتماد به دانشگاه نگاه کرد، در دوران دفاع مقدس اگر به شهدا و رزمنده نگاه کنیم بیشترین آنها متعلق به دانشجویان و دانشگاهیان است. وقتی می گوییم به دانشگاه اعتماد کنید باید ذات آن را هم بشناسیم و این را باید روسای دانشگاه ها مورد توجه قرار دهند. دانشجو و استاد وقتی انتقاد می کند ممکن است زبان گزنده ای داشته باشد، امروزه با پدیده نسل زد مواجهه هستیم و آنها مخاطبان ما در دانشگاه ها هستند و باید درکشان کنیم؛ آنها نگاه بالا به پایین را نمی پذیرند و زمانی رابطه استاد و دانشجو حسنه می شود که هماهنگ دیده شوند.
دانشجو خواهان دیالوگ است
سیمایی گفت: دانشجویان خواهان دیالوگ و گفت وگو هستند. امیدوارم فضای امن همراه با شادکامی و نشاط و امید به دانشگاه برگردد تا ایرانی آباد و اسلامی بسازیم.
قضیه تغییر رئیس دانشگاه فردوسی مشهد از زبان وزیر علوم
وزیر علوم درباره انتقاد نسبت به انتصابات روسای دانشگاه ها به خصوص سرپرست جدید دانشگاه فردوسی مشهد که با حکم وارد اتاق رئیس قدیمی دانشگاه شده اند و خود را رئیس جدید معرفی کرده اند، اظهار کرد: در این زمینه نمی خواستم ورود کنم، اما فرصتی شد تا از خود دفاع کنم، در وزارت علوم به صرف اینکه کسی در گذشته رئیس دانشگاه بوده تغییر نمی یابد، در وزارت علوم برخی مدیران و معاونان ابقا شده اند و بنا تغییر همه روسا نیست. فردی که در حال حاضر مصاحبه می کند و آزاد است، اما به شعار رئیس جمهور اعتقاد ندارد نمی تواند رئیس دانشگاه بماند، پس از ارسال شکایات از روسای دانشگاه ها هیئتی را جهت نظارت تشکیل داده ایم و پس از بررسی ها صحت آن رد شده و رئیس دانشگاه در حکم خود ابقا شده است. برای انتصاب رئیس معیارهای متفاوت از جمله معیار مقبولی را در نظر می گیریم.
وی با بیان اینکه مقبولیت در سطح دانشگاه موضوع دوم است؛ تاکید کرد: رئیسی که مقبولیت داشته باشد بدنه دانشگاه بیشتر با او سازگار می شود و سپس استعلام های قانونی انجام می شود و ممکن است در سمت خود بماند. در این راستا ۸ بار با رئیس قدیمی دانشگاه مشهد تماس گرفتیم که پاسخگو نبودند در صورتی که در جلسه ای بارها تکرار کرده بودم تغییر ضروری است، رئیس جدید دانشگاه حضوری به دفتر رئیس قدیم دانشگاه می روند و استقبال می کنند و استادان به صورت خودجوش وارد جلسه می شوند و در این جلسه خبرگان آموزش عالی یعنی اعضای فرهنگستان علوم در جلسه تودیع معارفه حاضر شدند، اما رئیس قدیم دانشگاه در روز معارفه حضور نداشتند، در صورتی که سه بار با ایشان تماس گرفتیم، برخی ها این موضوع را بی اخلاقی دانسته اند، اما بنده عرض کردم اگر بی اخلاقی شده باشد بیانیه صادر می کنم و عذرخواهی خواهم کرد.
وزیر علوم با اشاره به انتقاد برخی از دانشجویان و استادان درباره بازگشت یکی از دانشجویان متخلف اخراجی با وجود ۸۰ شاکی دختر به دانشگاه تهران، تاکید کرد: تاکنون از یک دانشجو، یکی از مدیران قبلی آموزش عالی و یکی از مدیران مربوط به حوزه آموزش عالی خواهش کردم تا این شخص را با اسم و مشخصات معرفی کنند؛ چرا که دانشگاه مکان بی اخلاقی و بی عفتی نیست، شان و وجدان و اخلاق دانشگاهی نمی پذیرد تا این بی عفتی را تحمل کنیم، اگر به بنده مشخصات اعلام شود نسبت به بی اخلاقی ها اقدام می کنم؛ چرا که نسبت به آن حساس هستم.
در هیچ آیین نامه ای اعلام نکردیم که همه دانشجویان اخراجی به دانشگاه برگردند
سیمایی درباره دانشجویان اخراجی گفت: باید این موضوع را اصلاح کنم که دانشجوی اخراجی نداشته ایم، مگر دو مورد که شاید یک مورد باشد، البته ۴۴ مورد بوده که در دولت قبل اصلاح شده است. اما، تعدادی دانشجوی تعلیقی به مدت یک تا چهار ترم داشته ایم، فرمان، بخشنامه و دستوری نداشتیم که همه دانشجویانی که از تحصیل تعلیق شدند به دانشگاه برگردند، بلکه یک به یک پرونده ها بررسی شدند و در آن ها ایراد حقوقی دیدیم که اگر به دیوان عدالت اداری می رفت نقص می شد با فهرست اعلام کرده ایم به دانشگاه برگردند، اما جایز الخطا هستیم، اگر جایی اشتباه کردیم تخلف مربوط به حوادث کشور نبوده و آموزشی یا پژوهشی بوده یا حتی خارج از لیست اعتراضات ۱۴۰۱ بوده باید اعلام شود. تاکنون ۱۵۰ پرونده محروم از تحصیل به مدت یک تا چهار ترم با همان مدیران قبلی بررسی و پرونده بسته و رفع نگرانی شده است.
ضرورت تشخیص عوامل مهاجرت
وی با اشاره به عوامل مهاجرت نخبگان و تاثیر شرایط اقتصادی در این راستا و حل معضل گفت: مسئله مهاجرت را نباید تک عاملی بررسی کرد و آن را بکاهیم به مسئله اقتصادی. مهاجرت معضل جهانی و آسیب اجتماعی است و ویژه ایران نیست، از دهه ۱۹۶۰ میلادی از کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته آغاز شد، در ایران هم از دهه ۴۰ آغاز شد که یک مسئله مزمن است. در سال ۵۷ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی مهاجرت نخبگان کاهش یافت و در دوران دفاع مقدس مهاجرت کاهشی شد و از سال ۶۷ دوباره مهاجرت آغاز و در سال ۷۸ وزارت علوم موضوع را به عنوان موضوعی ملی تحلیل و گزارشی به دولت اعلام کند.
سیمایی بیان کرد: مهاجرت حداقل دو عامل دارد. اولین معیار مهاجرت ناشی از روند جهانی شدن است و این مسئله تغییر و جابجایی را راحت بخشیده و با این نوع مهاجرت نمی توان برخورد کرد و کاهش داد. نوع دیگری از مهاجرت به دلایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نگرانی از آینده، شغل، معیشت و مسکن اتفاق می افتد، مثلا یک استادیار پایه یک حدود ۲۱ میلیون تومان دریافت می کند و استاد تمام دانشگاه پس از ۳۰ سال خدمت به دانشگاه حدود هزار دلار حقوق می گیرد، اما دانشجوی همان استاد در کشور دیگر بیش از دو تا سه هزار دلار تا هشت هزار دلار حقوق دریافت می کند، در اینجا با فرار کردن مواجهه می شویم که ناخواسته است و باید عوامل را بررسی و مانع آنها هستیم.
باید کمک هزینه خوبی به دانشجویان تعلق یابد
وی اضافه کرد: باید برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک هزینه خوبی اختصاص دهیم که این موضوع را پیگیری می کنم؛ چرا که ضرورت است خوابگاه های متاهلی را به جد پیگیری می کنیم و برنامه داریم اگر ۹۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم ۳۰ هزار خوابگاه متاهلی در مدت زمان چهار سال راه اندازی کنیم. برای مسکن استادان هم در این سه ماه مشاور خاصی را در نظر گرفته ام تا مشکل را حل کند.
با تورم تصمیمات غیر علمی مواجهه هستیم
وزیر علوم افزود: توسعه ایران بدون علم ممکن نیست، ۱۰۰ سالی است که مردم ایران نسبت به توسعه کشور حساس شده اند و به درستی دریافته اند راه توسعه علم است و علم در دانشگاه است، منتهی هنوز حکمرانی علم نداریم، خیلی از استادان در کشور نظارت دارند، اما کشور عالمانه اداره نمی شود و قشر دانشجو و استاد در علوم انسانی و فنی از برخی تصمیمات تعجب می کنند، با تورم تصمیمات غیر علمی مواجهه هستیم که دولت ها گفتند دانشگاه ایده دهند. دکتر پزشکیان بارها گفته اند برای پژوهش بودجه می دهند.
سیمایی بیان کرد: رابطه ارگانیک بین نهاد علم و تصمیم گیری قطع است، یعنی رساله و پایان نامه درباره نیازهای کشور داریم، اما یافته ها به تصمیمات ورود نمی کند و پشت درهای بسته تصمیم گیری می شود و ما بی خبر از آن هستیم، دانشگاه آمادگی کامل دارد تا اتاق فکر دولت باشد. اما در اینجا رابطه ای قطع است که فکر دانشگاهی چگونه به تصمیم دولت نفوذ کند؟
اعلام آمادگی کمیسیون های دولت برای استفاده از دستاوردهای انجمن های علمی
وزیر علوم گفت: انجمن های علمی بسیار توانمند هستند و اعلام آمادگی برای کمک به دولت داشته اند و حتی کمیسیون های دولت هم برای استفاده از دستاوردهای انجمن های علمی آمادگی کرده اند، حتی انجمن های علمی دانشجویی هم به اندازه استاد دانشگاه نسبت به مسائل جامعه آگاه هستند و در حال رسیدگی به رفع مسائل همراه با نگرانی هستیم.
فعال سیاسی را برای ریاست دانشگاه انتخاب نمی کنیم
سیمایی تاکید کرد: سابقه مدیریتی بنده نشان می دهد که در هر زمانی توانسته ام به شرط توانمندی به هر جایی که وارد شدم کار کنم و حتی افرادی در ستاد وزارت علوم همفکر سیاسی بنده نیستند. دانشگاه واقعا خانه علم است، بنده اگر دو نامزد ریاست دانشگاه داشته باشم و هر دو از نظر علمی توانمند باشند آن کسی که فعال سیاسی باشد را انتخاب نمی کنم. نه اینکه دانشگاه نباید سیاسی باشد، حتی رهبری هم فرموده اند دانشگاه باید نسبت به وضعیت جامعه مسئولیت اجتماعی داشته باشد دانشگاه نباید ابزار دست احزاب باشد.
وزیر علوم ادامه داد: دانشجو فی نفسه مطالبه گر است، مهم این است که آزادی پس از بیان او تضمین شود برداشتن موانع پویایی و سوال پرسیدن را ایجاد می کند. آزادی، قانون و امنیت سه عنصری است که هر دانشجو و هر مدیریت دانشجو در برخورد با دانشگاه رعایت کند، در دانشگاه رئیس نمی خواهیم، بلکه راهبر می خواهیم.
سیمایی گفت: فضای اعتدال، اعتماد و امنیت را ایجاد کنیم دانشجو خود به خود با رعایت آرمان ها و ملاحظه واقعیت ها خواهد درخشید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شایعه بازگشت دانشجوی متخلف اخلاقی به دانشگاه با ۸۰ شاکی دختر تکذیب شد/ فعالان سیاسی به عنوان روسای دانشگاهها انتخاب نمیشوند" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شایعه بازگشت دانشجوی متخلف اخلاقی به دانشگاه با ۸۰ شاکی دختر تکذیب شد/ فعالان سیاسی به عنوان روسای دانشگاهها انتخاب نمیشوند"، کلیک کنید.