هوش مصنوعی و کودکان: نیاز به آموزش در مدارس

هوش مصنوعی و کودکان: نیاز به آموزش در مدارس

استادیار رشته اخلاق کاربردی دانشگاه نورث ایسترن لندن معتقد است، تدریس درست و غلط‌های هوش مصنوعی به کودکان ابتدایی به اندازه آموزش مسائل و آسیب ها به کودکان اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری هانسی، حسین دباغ، استادیار رشته اخلاق کاربردی دانشگاه نورث ایسترن لندن عنوان کرد آموزش خطرات وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی باید برای کودکان اجباری شود. به گفته دباغ، یادگیری درباره جنبه‌های مثبت و منفی هوش مصنوعی برای کودکان ابتدایی باید به اندازه آموزش‌ مواد مخدر اهمیت داشته باشد.

دباغ که استادیار اخلاق کاربردی در دانشکده فلسفه دانشگاه نورث‌ایسترن لندن است، به‌تازگی تحقیقی را در مجله «هوش مصنوعی و اخلاق» (AI and Ethics journal) منتشر کرده که خواستار این است که آموزش اخلاق هوش مصنوعی به بخشی اجباری از برنامه درسی مدارس تبدیل شود.

او بر اهمیت آشنایی کودکان با خطرات احتمالی فناوری یادگیری ماشینی از سنین پایین تأکید دارد، زیرا هوش مصنوعی اکنون به‌شکلی نامحسوس در زندگی افراد حضور دارد؛ از دستیار‌های مجازی مثل «سیری» و «الکسا» گرفته تا الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی و پیشنهادات خرید آنلاین.

ChatGPT، چت‌باتی که توسط هوش مصنوعی شرکت OpenAI ساخته شده، از زمان انتشار در سال ۲۰۲۲ پیشرفت چشم‌گیری داشته است و طبق تحقیقات، حتی توانایی قبولی در برخی از آزمون‌های دانشگاهی را نیز دارد.

دباغ در این باره گفت: هوش مصنوعی امری رایج در زندگی روزمره ما حضور دارد. ما هنگام استفاده از ChatGPT و شبکه‌های اجتماعی با هوش مصنوعی مواجه می‌شویم. حتی به‌طور ناخودآگاه هم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، یا حداقل از آن تأثیر می‌پذیریم بنابراین ضروری است که آگاهی در این زمینه را در مدارس و برنامه درسی خود افزایش دهیم.

دباغ معتقد است همان‌طور که والدین می‌خواهند کودکانشان در سنین کم از خطرات مواد مخدر آگاه شوند، باید بدانند که توسعه وابستگی به هوش مصنوعی چه خطراتی به‌همراه دارد.

نظر استاد ایرانی در رابطه با تدریس هوش مصنوعی به کودکان ابتدایی 

وی می‌گوید: در آموزش مواد مخدر، مسئله وابستگی به مواد مطرح است. همین استدلال را می‌توان برای وابستگی به هوش مصنوعی به کار برد. استفاده از هوش مصنوعی برای همه چیز و اعتماد بیش‌ازحد به آن می‌تواند برای نسل آینده خطرناک باشد.

به گفته او، اگر نسل آینده باور کند که هوش مصنوعی پاسخ درست همه چیز را دارد، این موضوع ممکن است به کاهش قدرت تفکر انتقادی و مستقل آنها منجر شود. دباغ افزود: در مدارس و دانشگاه‌ها هدف ما پرورش نسلی است که توانایی تفکر انتقادی و مستقل را دارد. اما اگر همه چیز را به هوش مصنوعی بسپاریم و فرض کنیم که پاسخ‌های ChatGPT همواره درست است، در بلندمدت برای جامعه ما مضر خواهد بود، زیرا توانایی تفکر انتقادی را از دست می‌دهیم.

دباغ می‌گوید همان‌طور که کودکان درباره اصول روابط انسانی در آموزش‌ مسائل جنسی یاد می‌گیرند، نسل بعد نیز باید درباره روابط انسان-ماشین و اصول حفظ حریم خصوصی در برابر هوش مصنوعی آگاهی پیدا کند.

دباغ این مقاله را با همکاری همکارانی از جمله «برایان دی. ارپ» از مرکز اخلاق عملی در دانشگاه آکسفورد، «جولیان ساویلسکو» رئیس همان مرکز در آکسفورد، «سباستین پرسدام مان» از دانشکده حقوق آکسفورد، «مونیکا پلوزا» از دانشکده حقوق دانشگاه لوتسرن در سوئیس و «سابین سالوچ» از دانشکده پزشکی هانوفر در آلمان نوشته است.

محققان در این مقاله به نقش هوش مصنوعی در جامعه پرداخته و به نیاز به آموزش هوش مصنوعی و سواد اخلاقی در این زمینه تأکید کرده‌اند. در این مقاله، برای کودکان ابتدایی مثال‌هایی از جمله آموزش تمایز بین تصویر ساخته‌شده توسط انسان و ماشین و آموزش اخلاق هوش مصنوعی ارائه شده است.

به پیشنهاد آنها، استفاده از داستان‌گویی با هوش مصنوعی، تمرین‌های ساده کدنویسی یا بحث درباره تأثیر هوش مصنوعی در زندگی روزمره می‌تواند برنامه درسی را برای دانش‌آموزان دسترس‌پذیر و جذاب کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هوش مصنوعی و کودکان: نیاز به آموزش در مدارس" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هوش مصنوعی و کودکان: نیاز به آموزش در مدارس"، کلیک کنید.