صعود صادرات نفت روسیه به اوج ۳ ماهه

صعود صادرات نفت روسیه به اوج ۳ ماهه

صادرات نفت روسیه در پی تعمیرات پالایشگاه‌ها که پالایش داخلی نفت را کمتر کرد، به بالاترین میزان در سه ماه گذشته صعود کرد.

به گزارش هانسی، میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت روسیه در هفته منتهی به ۱۳ اکتبر، به میزان ۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت. پالایش نفت در ۹ روز نخست اکتبر، به پایین‌ترین میزان از اواسط مارس رسید و ۵.۰۷ میلیون بشکه در روز بود و نفت بیشتری برای صادرات آزاد کرد.

افزایش اندک صادرات با رشد میانگین قیمت نفت روسیه همراه شد. ارزش ناخالص صادرات نفت روسیه در ۲۸ روز منتهی به ۱۳ اکتبر، به ۱.۵۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۱.۴۸ میلیارد دلار در چهار هفته منتهی به ششم اکتبر، افزایش داشت و بالاترین میزان از اوت بود. همچنین، ارزش ناخالص صادرات در هفت روز منتهی به ۱۳ اکتبر، به ۱.۶ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۵۴ میلیارد دلار در مدت مشابه منتهی به ششم اکتبر رسید.

استفاده روسیه از نفتکش‌های تحت تحریم برای تجارت نفت، سرعت گرفت و نزدیک به یک سوم از نفتکش‌های تحت تحریم، به فعالیت بازگشتند. دستکم ۲۱ نفتکش از ۷۲ نفتکش تحت تحریم کشورهای غربی در یک سال گذشته، مجموعا ۲۴ محموله نفت روسیه را بارگیری کرده اند.

طبق آمار رصد نفتکش و واسطه‌های بندر، مجموعا ۳۱ نفتکش، ۲۳.۱۴ میلیون بشکه نفت روسیه را بارگیری کردند. این حجم در مقایسه با ۲۳.۵۸ میلیون بشکه بارگیری شده در همین تعداد نفتکش در هفته گذشته، تغییر چندانی نداشت.

میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت تغییر چندانی نداشت و در ۳.۳۳ میلیون بشکه ایستاد که اندکی بالاتر از ۳.۳۲ میلیون بشکه در هفته قبل بود. صادرات روزانه نفت روسیه که متغیرتر است، در هفته منتهی به ۱۳ اکتبر، حدود ۶۰ هزار بشکه کاهش یافت و به ۳.۳۱ میلیون بشکه رسید.

صادرات نفت روسیه از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۵۰ هزار بشکه در روز معادل ۱.۴ درصد کمتر از میانگین کل سال ۲۰۲۳ بوده است.

مسکو متعهد شده است در اکتبر و نوامبر امسال و سپس در فاصله مارس تا سپتامبر سال ۲۰۲۵، کاهش تولید عمیق‌تری انجام دهد تا تولید بالاتر از سهمیه اوپک پلاس را جبران کند. داده‌های روسیه نشان داد این کشور در سپتامبر، اندکی پایین‌تر از سهمیه اوپک پلاس نفت تولید کرد.

تولید این کشور در سطح ۸.۹۷ میلیون بشکه در روز، هشت هزار بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه تعیین شده توسط اوپک پلاس بود. اما آمار مسکو با داده‌های منابع ثانویه اوپک مغایرت داشت که تولید روسیه را ۹.۰۰۱ میلیون بشکه در روز یا ۲۳ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه این کشور گزارش کردند.

صادرات روسیه به مشتریان آسیایی در چهار هفته منتهی به ۱۳ اکتبر، به ۳.۰۹ میلیون بشکه در روز رسید که پنج درصد پایین سطح مشاهده شده در اوج خود در آوریل بود. حدود ۱.۲۱ میلیون بشکه در روز نفت روسیه به مقصد چین و حدود ۱.۷ میلیون بشکه د روز به هند رفت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات نفت روسیه از طریق دریا به کشورهای اروپایی متوقف شد و عرضه به بلغارستان، در اواخر سال گذشته متوقف شد. همچنین حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت روسیه از طریق خط لوله به لهستان و آلمان، در ابتدای سال ۲۰۲۳ پایان گرفت.

ترکیه اکنون تنها بازار نزدیک برای محموله‌های نفت ارسال شده از بنادر غربی روسیه است که حجم آنها در ۲۸ روز منتهی به ششم اکتبر، به حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسید.

پایان خبر هانسی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "صعود صادرات نفت روسیه به اوج ۳ ماهه" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "صعود صادرات نفت روسیه به اوج ۳ ماهه"، کلیک کنید.